Lök effekten!

Att ha en wiplashskada kan innebära så mycket mer än ständig smärta. Inte nog att man ska behöva ha ont hela tiden, så har det påverkat min arm, käkar, ländrygg, höger ben, minne, balans osv.. Ibland känns det som det aldrig tar slut! Det hade räckt med att brottas med bara smärtan i nacken. Det är såna dagar som livet känns så himla orättvist!

Idag satt jag och pratade med en mycket vis kvinna på rehab om allt detta. Hon sa att det var som att skala en lök, först ser du bara det yttre skalet som ett problem och som i mitt fall är nacken och armen. Sen när det är under kontroll börjar du skala av det ena lagret och då hittar du ett nytt problem påverkat av det andra. Tex mina käkar i detta fallet... Så fortsätter det tills det inte finns något av löken kvar och det är först då du ser vilka konsekvenser olyckan och skadan har fått. För att få allt under kontroll och bearbeta allt måste man ta tag i alla skalen efterhand för att man ska må bättre i slutändan. Allt hänger nämligen ihop!!!

Det är alltså inte bara det som alla ser utåt, utan det kan finnas fler problem än själva grundproblemet. Så tänk på det ni som möter oss patienter som är nackskadade!


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0