Ordet acceptera!

På smärtkursen på rehab handlade en av gångerna om att acceptera. Man fick då höra att man skulle acceptera sitt nya liv och kropp, för att kunna gå vidare. Till viss del håller jag med, men ordet ACCEPTERA är ett otroligt starkt ord för mig. Alla lägger vi olika värderingar i det.
 
För mig betyder ordet ACCEPTERA att sluta hoppas och tro att man ska bli bättre och därför kan jag aldrig acceptera min situation fullt ut. Därmed har jag inte sagt att man måste acceptera sin situation till viss del och "gilla läget" för att kunna bygga upp något nytt efter de nya förutsättningarna. För förnekar man sin nya situation och hela tiden vill tillbaka till sitt gamla liv, gömmer man sig i ett skal. Då blir alla små steg inte tillräckligt stora eller viktiga. Detta handlar i slutändan om att bearbeta det man har gått igenom, för i början måste man få vara förbannad och ledsen. Sen en dag inser man att man faktiskt fortfarande har många bra saker kvar från sitt gamla liv och till och med nya saker som har kommit till pga att livet ser annorlunda ut. Det gäller att göra det bästa av situationen och tillslut inser man att man har ett bra liv egentligen trots smärta och skadan.
 
Det är då man har kommit till situationen där man "gillar läget", trots att man innerst inne fortfarande hoppas på att man ska slippa smärtan och skadan i framtiden. Man bygger sitt liv efter där man är nu, men ger jag upp hoppet så har jag ingen drivkraft kvar som leder mig framåt. Drivkraften är ju den som ger mig de små stegen framåt, vilket blir byggstenar i något större....
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0