Kinesisk tejpning

När jag började på rehab undrade min sjukgymnast om jag ville prova en ny behandlingsmetod som inte har funnits så många år. Metoden heter kinesiskt tejpning, vilket innebär att man använder en särskild tejp som man tejpar på det skadade området. Tejpen ska göra så att muskeln hittar rätta läget igen där den ska vara, eftersom när man blir skadad kanske man spänner sig för det gör ont och då hamnar muskeln i fel läge. Tejpen hjälper även till att öka blodgenomströmning på det skadade området för att skadan ska läka snabbare genom att tejpen lyfter upp huden från muskeln.

Innan sommaren lärde min sjukgymnast upp mamma och syrran till att tejpa mig och de gör ett fantastiskt jobb! Det är inte lätt att få det exakt rätt spänt eller på rätt ställe. De tar lite tid att lära sig till det blir helt perfekt!

Tejpen har blivit ett måste i mitt liv, eftersom den stabiliserar hela min nacke. Istället för att nacken och axlarna lever sitt eget liv tejpar man upp dem. Den som är nedanför på bild kallas för wiplashtejpningen och den används mycket mot wiplashskador för att man ska få bra hållningen igen, drar tillbaka skulderbladen för att belastningen på nackkotorna och bröstkotorna inte ska bli så stor. Förutom den tejpningen har jag tejp som går från sidan av halsen och ner över axeln på båda sidorna, vilket ska göra att de musklerna inte spänns och åker upp. Kolla bild nummer två! Fördelen med tejpen är att du kan kombinera olika typer av tejpningar tills du hittar en som känns bra!





När jag började med detta så var det vinter ute och man hade massa kläder på sig, men sen blev det ju varmare och varmare vilket ledde till att fler kläder åkte av. Desto mer kläder som åkte desto mer människor började titta eller komma och fråga  varför jag hade tejp på mig. Oftast bryr jag mig inte utan den positiva effekten är så stor att den väger över, men ibland känner jag bara att jag vill vara en i mängden igen. Någon som inte alltid sticker ut, utan som bara får vara den hon verkligen är...

Kommentarer
Postat av: sussi

Tejpning är kanon. Fast jag tejpas med "vanlig" tejp (som de använder på idrottare)periodvis (Nacke axel)De så guld värt!

2009-08-01 @ 14:56:49
URL: http://fritidsforskare.wordpress.com/
Postat av: Annelie

Hej!

Det där med tejpningen verkar väldigt intressant. Inget som jag har hört talas om tidigare, det är väl ganska typiskt att whiplash-skadade får huvudet "framför" resten av kroppen... Och om det kan hjälpa är det ju toppen. Själv har jag de senaste dagarna använt min nackkrage flitigt. Och vilken "tur" (i oturen) att du blev skadad nu och inte som jag för 17 år sedan (var 20 då - herregud, jag är ju jättegammal...) - jag har alltid fått klara mig själv - ingen advokat, ingen rehab eller terapi, aldrig fått träffa andra skadade osv. Allt har jag fått fixa själv på egen hand och som sjuk är det väldigt jobbigt att ringa runt, fixa och kolla upp allt - det hade varit jobbigt att göra som frisk också. När jag skadades var inte whiplash lika erkänt som det är nu - då var det många som inte hade en aning om ens vad det var. Jag hoppas att du framöver blir bättre, och att du får hjälp till det. Det hade ju varit fantastiskt om din arm kunde börja funka bättre!

kram

Annelie

2009-08-02 @ 20:02:27
Postat av: En Oskriven Framtid

Hej Annelie! Du får gärna maila mig om du vill veta lite mere om tejpningen eller vill diskutera något om skadan som du inte vill skriva här! Jag är jätte nöjd med tejpningen, den fungerar lite som en nackkrage fast du behåller ändå rörligheten samtidigt som det känns som om nacken stramas upp! Har förstått att jag ändå har "tur" att jag inte blev skadad tidigare, för wiplash är ju mer erkänt nu som en skada än vad den var innan! Hoppas du med börjar bli lite bättre! Tusen kramar Tessan

2009-08-03 @ 14:37:56
URL: http://enoskrivenframtid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0