En stor nåldyna!

Brukar inte vara nervös över att göra en undersökning, men idag fanns det tusen fjärilar i magen när vi körde bort mot Karlskrona. Denna gången ville jag att det skulle visa något, så jag vet vad jag kämpar mot och vad mina förutsättningar är för att få en någerlunda fungerande arm i framtiden. Ovissheten är många gånger värre än att veta...

Vi gick genom den långa korridoren upp till klin fys och jag satte mig ner på samma plats som förra gången för att få en uns av lite trygghet. Samma glada labriatorie sköterska hämtade mig och tog mig till samma rum som förra gången. Läkaren tittade inte ens upp när jag kom in utan stirrade djupt ner i sina papper. Jag gick till mitt lilla bås för att klä av mig tröjan, vet ju rutinerna vid detta laget. Jag gick fram till britsen och skulle precis lägga mig ner när jag såg några stora fötter närma sig mig. Tittade upp och såg att läkaren stod framför mig och sträckte ut handen, jag tog min andra arm till hjälp att lyfta upp min högra arm för att hälsa. Genast uppfattar han hur stora problem som jag verkligen har och säger oj, kan du inte använda armen alls. Tänkte att står inte det i mina journaler att det är så här illa!

Jag fick redogöra hur olyckan hade gått till och han spekulerade i hur mitt huvud hade slungats i krocken. Han undrade vad jag gjorde nu och vilka behandlingar jag hade fått, berättade om rehab och Lyrican. Sen var det dags att börja med själva undersökningen på höger armen, han förklarade att han skulle sticka in nålar i olika muskler för att mäta aktiviteten. Han trodde nog att min arm var en stor nåldyna för han stack tio gånger från axeln och ner till fingrarna. Det var endast nålen vid axeln som gjorde ont, dom andra kändes inte..

Förstod redan när jag gjorde undersökningen att något var fel för han stack så självklart nålen rakt in, men när han inte fick något resultat började han snurra och ändra nålens läge. Han gjorde det på alla stick förutom det i axeln och det var endast där han fick lite aktivitet. Som ni kanske fattar nu är min arm i princip död på muskelaktivitet , vilket inte riktigt har gått in i mitt huvud ännu. Det positiva eller negativa är att det inte var något fel på nervbanorna från kotorna ut i armen.

Så det enda de vet nu är att det är någon skada mellan det att impulserna skickas ut från nervsystemet till musklerna i min arm. Därför kommer jag få göra ytterligare en undersökning i Karlskrona framöver.

TUSEN TACK FÖR ALLA LYCKO ÖNSKNINGAR, BEHÖVDE DOM! TUSEN TACK FÖR ATT NI FINNS!

Kommentarer
Postat av: Anna

Vad skönt att ha det gjort nu gumman! Ringer imorn! Puss

2009-08-04 @ 15:09:26
Postat av: Bettan

Skönt att det är över nu, även om det blir ytterligare väntan på nästa undersökning. Är

syrra precis som du (ssk), men efter åtta år

hände det som inte får hända, den första olyckan

av två. Nej inte samma som du råkade ut för.

Kollar in till dig ibland, hoppas du har en

hyfsad kväll. /Bettan

2009-08-04 @ 19:15:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0