Ett huvud som håller på att gå av!

Dagligen lever jag med smärta från det jag vaknar tills ögonen ger upp till natten. Kommer knappt ihåg längre hur det är att inte vakna upp och ha ont längre, det har gått för många dagar. Vissa dagar är smärtan i nacken, axlarna och skulderbladen värre än andra dagar. Oftast beror det på att man har varit mer aktiv, suttit eller stått mycket och ibland vet man inte riktigt varför.

Idag vet jag anledning, men ändå är det nästan outhärdligt. Det blir svårare och svårare att hålla upp sitt eget huvud sådana här dagar och det känns som det snart ska gå av vilken minut som helst. Att det bara hålls kvar av en tunn tråd och en känsla av att huvudet är som ett 10 kilos bowlingklot har infunnit sig.

Då det sticker till som mest känner jag hur ögonen håller på att fyllas av tårar som är redo att falla ner för min kind. Vet att det i morgon är en ny bättre dag och att det gäller att härda ut den värsta toppen.

Kom ihåg detta, bakom regnet lyser solen!

  


Kommentarer
Postat av: Annelie

Hej!

Jag har precis hittat din blogg. Jag har också whiplash sen många år tillbaka och vill bara tipsa dig om vad som har hjälpt mig otroligt mycket. Tidigare gick jag på sjukgymnastik tre dagar i veckan, akupunktur, åt mängder med värktabletter (jobbade som undersköterska då och var så yr och snurrig att jag glömde dra upp sänggrindar osv). Min läkare tipsade mig om att testa en osteopat. Jag gjorde detta och det har varit fantastiskt bra för mig, jag mår mycket bättre och går dit med jämna mellanrum sen flera år tillbaka. Nu är din whiplash värre än min (har 7% invaliditet) men det kanske kan hjälpa dig att bli bättre?

/Annelie

2009-07-19 @ 10:07:11
Postat av: En Oskriven Framtid

Hej! Vad glad jag blev av din kommentar! Hoppas att du fortsätter att följa mig så du kanske kan få lite tips från mig också för att bli ännu bättre! Vad gör en osteopat? Borde kanske veta det som ssk.. Vet du om det finns någon i blekinge? Jag ska prova akupunktur på rehab i höst nu, dom håller mest på att utreda armen nu! Tusen tack för din kommentar och lycka till! Hoppas vi hörs igen! Kramar

2009-07-19 @ 12:23:00
URL: http://enoskrivenframtid.blogg.se/
Postat av: Annelie

Hej,

osteopati ingår inte i den "vanliga" sjukvården utan räknas som alternativmedicin. Osteopati betyder läran om ben (skelettet) och går ut på att hela kroppen behöver samarbeta. Han låser upp olika låsningar som jag har, tex ska de olika "bendelarna" som skallen består av inte ligga tight och orörligt utan de ska "glida" med hjälp av de ligament som ligger emellan.

På mig drar han i fötterna, i benen, grejar med öronen, håller på olika punkter på skallen, "knäcker ryggen", lossar spänningar i svanken osv. Det låter helt sjukt men det funkar faktiskt... Här kan du säkert få reda på mer: http://www.cranialosteopater.com/ och här: http://www.osteopatigoteborg.se/OsteopatiBehandling.html

Jag vet inte om det finns i blekinge, jag bor i Göteborg. Jag har för mig att osteopatin är en gren eller vidareutveckling av kiropraktik så det kan vara en början att höra med en kiropraktor om de vet. Eller sök på hitta eller eniro på nätet.

Det är jättedyrt - ett besök här kostar 600 kr men det är värt det dubbla. I början gick jag en gång i veckan så då blev det såklart extremt dyrt. Jag hade haft min wihplash i 2 år innan jag kom i kontakt med honom, dygnet runt hade jag ont, åt massor med tabletter och orkade inte göra någonting. Efter första besöket hos honom gick jag för första gången därifrån utan värk (men var jättetrött). Jag var så glad och det var fantastiskt. I början kunde han inte ta huvudet och vrida det utan att jag blev jätteyr och mådde dåligt.

jag kommer absolut fortsätta att följa din blogg!

jag har haft wihplash sen 92 (är 37 år)

kram

Annelie

2009-07-19 @ 18:02:49
Postat av: En Oskriven Framtid

Hej Annelie! Tusen tack för ditt tips, man är ju beredd att göra allt för att bli bättre. Måste erkänna att jag är lite rädd för att låta någon dra i min nacke! Har du en´skelettskada i nacken eller är det mjukdelsskada?Har du kunnat jobba igen efter olyckan? Många frågor, men man blir ju lite nyfiken hur du har gjort för att må bättre! Du behöver bara svara på det du känner för, är oerhört glad för ditt stöd genom bloggen! Det betyder faktiskt mycket, även om det kanske är svårt att tro det för många! En stor kram från Tessan

2009-07-20 @ 18:20:53
URL: http://enoskrivenframtid.blogg.se/
Postat av: Annelie

Hej hej!

Jag vet faktiskt inte, jag skadades 92 och då "fanns" knappt whiplash så jag blev aldrig röntgad. Däremot känner min osteopat att min 7 (tror jag) kota sitter vid sidan om de andra. Och dra och greja i nacken gör han väldigt försiktigt och bara när det funkar. Och det tog flera år innan han gjorde det första gången. Så fort det gör ont eller känns konstigt (får som en "håll"-känsla i bland) så slutar han eller ändrar grepp.

Och vad jag gör för att må bättre... Jag har en tempurkudde - annars drar jag upp axlarna för mycket när jag sover och kan inte röra mig när jag vaknar. kudden hindrar mig från att få upp axlarna så mycket som jag vill. det tar ett tag att vänja sig vid kudden men nu vill jag inte vara utan den. Jag har en man som är oerhört hjälpsam - bär allt tungt, hjälper mig med sånt som är svårt, har köpt mig en värmedyna osv Det är bla han som dammsuger och putsar fönster. När vi var utomlands för några år sedan hyrde vi moppe och åkte en hel dag, d agen därpå kunde jag knappt röra mig och bara grät. Kunde inte lyfta något eller något alls. Då köpte han en öl till mig i baren på stranden och bad om ett sugrör och ett sån där glittrig grej man får i drinkar. Då kunde jag dricka ölen med sugrör... Sen har jag hjälpsamma föräldrar. jag har köpt den svenska spikmattan som gör att jag kan slappna av mycket lättare.

Men det som hjälpt mig allra mest är osteopaten. det känns som att han räddat livet på mig.

Läste ditt inlägg om hur det gick till när du blev påkörd. Även jag blev påkörd av en van, han körde i 120 på 50-väg mot rött ljus rätt in i sidan på bilen som jag höll på att svänga med. Jag minns att jag vaknade av att någon ryckte i bildörren, nästa greje jag kommer ihåg var att jag var utanför bilen. De hade tydligen tagit ut mig genom takluckan för de var rädda att bilen skulle börja brinna. När ambulansen kom sa de att det inte var så bråttom, det var ingen som kunde överleva den kraschen med tanke på hur bilen såg ut. Jag fick som sagt whiplash, krosskador i buken, en av pedalerna gick av, in i stövlarna och vidare in i foten och krossade ben, nervskada i knät samt en handskada.

Livet kan ändra sig på nolltid...

kram

Annelie

2009-07-20 @ 21:33:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0