Låt mig inte bara få vara Tessan den skadade utan bara Tessan!

Något jag verkligen saknar från mitt gamla liv är att folk pratar med Tessan och inte Tessan den skadade. Säger verkligen inte att alla gör så här, men många som man inte träffar så ofta gör det. Det första oftast någon frågar mig är hur är det idag? Följd frågan till detta är du är väl lite bättre nu eller det går väl allafall på rätt håll. Oftast får man en stor klump i magen när man inte kan säga att det har blivit bättre som alla vill höra. Oftast är det tvärtom att man har upptäckt ett nytt symtom, vilket är vanligt då man har en wiplashskada. Jag önskar verkligen att jag kunde säga att ja, jag kommer att bli helt bra, men att det kommer ta tid. Min framtid är något som jag inte vet, man vet inte hur det ser ut om ett år med arbete och symtom. Har kämpat länge att acceptera att det är så här just nu, snälla försök respektera det!

När jag träffar någon har jag sett fram emot att träffa den här vännen/familjen eller släktingen länge, när vi träffas vill jag att vi ska prata om något annat. Ni får visst fråga hur är det? , men lämna det sen och se mig för den Therese som jag var innan. Jag vill höra skvaller, jag vill prata killar, jag vill uppleva saker och jag vill bara få vara normal för en liten stund. Om jag behöver gråta en dag eller bara skrika låt mig då få göra det, för just den dagen är du kanske den som får ta det.

Oftast försöker jag vara glad och pigg som jag brukade vara, men ibland är det bara en mask för att slippa frågor. Min kropp orkar inte vara positiv och glad hela tiden, även om många tror det när de ser mig! I bland måste man försöka se igenom masken för att verkligen förstå hur det är! Utsidan döljer ibland insidan, i mitt fall ser man inte att jag är skadad om man ser mig rakt upp och ner. Jag har dolda funktionshinder, som tex att inte kunna sitta eller stå länge, att inte kunna lyfta saker, att inte kunna använda mina höger arm eller att jag har svagheter även i min vänster arm och höger ben med mera.



Låt inte utsidan lura er! Hur brukar ni bemöta någon som är sjuk eller skadad?


Kommentarer
Postat av: Cajsa

Hej tjejen! Visst är det så att utsidan döljer insidan. Kan tänka mig att du är trött på alla som frågar hur du mår, vill säkert ibland svara på ett sätt som får folk att sluta fråga och just prata annat "tjejsnack" Du är fortfarande Tessan som är ung och nyfiken på livet fast har ett annat perspektiv än andra i samma ålder och inte har gått igenom det som du har.



Vi tänker på dig tjejen!

Kramar!

2009-07-14 @ 12:22:53
Postat av: Anna

Gumman, du kommer alltid att vara samma tessan för mig! inget kan förändra det. Förstår att det är jobbigt när alla frågar hur du mår mm och att man ibland bara vill prata om annat! jag ser fram emot att ses på torsdag vännen! Kramar

2009-07-14 @ 16:12:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0