Som en fisk med gälar!

Beröring är något som har ändrat innebörd för mig sedan några månader efter olyckan från något positivt till något negativt. Istället för att det är något skönt har det blivit något som gör mer ont och där kroppen reagerar vid ett anfall av beröring genom att spänna sig och att jag slutar att andas för en stund.

I andra teamet här på sjukhuset finns en arbetsterapeut som har gått en utbildning i taktil massage, vilket jag fick den stora möjligheten att prova. När man har sagt att man ska på massage till någon ser man riktigt hur den person genast förknippar det med något njutbart och behagligt. För mig innebar första gången att jag gick dit med en klump i magen av rädsla att det skulle göra jätte ont och att hon skulle ta för hårt.

Det blev inte så, första gången när vi kom in i rummet berättade hon precis vad hon skulle göra och i vilken ordning hon skulle massera de olika delarna av kroppen. Hon pratade även mycket om att jag skulle fokusera på andningen när hon kom till ryggen och nacken för att jag skulle försöka att inte spänna mig. Vid första försöket var jag väl medveten om att jag höll på med någon ny typ av konstgjord andning emellan åt när hon kom till ryggen och att jag spände hela benen och käkarna. Då tyckte vi att det var positivt att jag ändå var medveten om det och att jag försökte fokusera. Framsidan av kroppen var jätte skönt och där fick jag verkligen möjligheten till att koppla av, vilket ledde till att ett lugn infann sig hos mig.

Idag var det andra gången jag gick dit och jag kände att denna gången var jag inte lika spänd för jag visste vad som hände. Denna gången påpekade hon det här med andningen precis när hon skulle börja med ryggen, vilket var bra för då fokuserade man på andningen i precis rätt läge. Denna gången blev det någon form av fiskandning, eftersom jag kände hur jag andades någon form av ytandning hela tiden som rygg och nacke masserades vilket påminner om en fisk med gälar. Jag är ändå nöjd för detta var bara andra gången och ändå lyckades jag andas hela tiden, vilket jag inte gjorde första gången. Lena, arbetsterapeuten märkte också skillnad vilket jag tyckte var lite skoj! Framsidan av kroppen är helt underbar och lugnet infann sig där som beställning precis som förra gången. Huvudmassagen ska vi inte heller skoja om, huvudvärken som man ständigt går runt med lättade när hon masserade vissa punkter.



Massagen har jag märkt har även den effekten att jag helt plötsligt blir medveten om hela kroppen och inte bara dom delarna som gör ont.  Det blir gärna så att man hela tiden själv enbart ser dom delarna som gör ont eller känns annorlunda och så glömmer man bort det som fungerar och känns som vanligt!

Vad tycker ni om massage?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0