Blockad i Jönköping - bilder!

Nu har vi precis landat i soffan på hemmaplan efter ett dygn i Jönköping. Tänkte att jag skulle visa hur blockaden går till i bilder, som vi tog idag. Klockan sex igår kväll fick vi nyckeln till vårt rum på patienthotellet, där vi skulle spendera natten så vi var på plats då jag hade en jätte tidig tid på operation. I morse var det nämligen dags för provblockad nummer två, vilket betyder att man testade att spruta in lokalbedövning på en ny nivå i nacken.




Det var en jätte trevlig och skojfrisk sjuksköterska som hämtade oss i väntrummet i morse och hjälpte oss med rutinerna inför blockaden. Åter igen var det dags för mej att ta på sig den stora gröna rocken, operationsmössan och tossorna, innan jag fick gå vidare in till salen och lägga mig rätt i röntgenapparaten. När läkaren sen kom in i rummet var proceduren igång och det utsatta stället var facettleden mellan C4 - C5. Det första sticket kändes mer än det gjorde förra gången, men det är ju värt varenda stick om det bara ger lite lindring.



När läkaren hade stuckit färdigt var det dags för sjuksköterskan att ge mig ett stick, då smärtenheten där uppe hade gått med att ge mig min B12 spruta för dagen för att jag skulle slippa strula med det när jag kom hem ikväll! När jag tog bort plåstrena i förmiddags som täckte halsen såg det onekligen ut som att man har blivit biten av en blodsugande vampyr, men i själva verket är det bara två vanliga prickar efter insticken av nålarna!



Precis som förra gången var det sen dags för att fylla i ett smärtintensitets schema timme för timme,för att läkaren skulle kunna se hur smärtan förändrades. Denna gången gick smärtan som lägst till 2-3 på en 10 gradig skala, vilket gjorde att det blev ett positivt utfall. Förra gången gick den enbart ner till 4 och då låg jag på 6-7 innan vi började, idag låg jag på 8. På läkarbesöket under eftermiddagen bestämdes att det skulle göras en ny provblockad på samma ställe i början av juli för att se att det blir likadant denna gången. Man vill ju utesluta att det är förväntningar och placebo effekt som gör att man blir smärtlindrad, därför görs det alltd två gånger innan man går vidare. Så i början av juli kommer jag få ett besked hur vi ska gå vidare, så jag ber er igen håll tummarna om tre veckor!


Kommentarer
Postat av: Rosa

Håller tummarna för att det verkligen ska funka nästa gång me gumman! Det är du verkligen värd! Ringer dej senare idag gumman! Pöss

2010-06-17 @ 09:57:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0