B12 -brist....

Förra veckan togs ett antal olika rutinprover för att kolla så att jag inte hade brist på något ämne eller att inte levern tog för mycket stryk av alla mediciner. Alla prover var bra utom två stycken, som visade att jag hade brist på B12. Det var ju tur i oturen att jag har så duktiga människor runt omkring mig som föreslog testerna och att vi då upptäckte det innan värdet blev ännu lägre!

B12 är ett ämne som behövs för att de röda blodkropparna ska bildas, tillsammans med folat och järn med mera. Om det är brist på något av dessa ämnena så produceras inte tillräckligt med röda blodkroppar, vilket gör att det bildas en blodbrist. Har man brist på B12 kan man få olika symtom från trötthet till påverkan på nervsystemet, det varierar ju från person till person. 

För att få upp mitt värde har jag nu blivit insatt på två olika mediciner, en i injektionsform och en i tablettform. Så i 14 dagar framöver blir det att åka till sjukhuset för att få sin injektion och efter det blir det en gång i månaden. Idag är det dags att åka till sjuksköterska Monica för att påbörja behandlingen med sprutorna, innan det är dags att göra sig fin inför kvällens student för Elin!  

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0