Odlaren Therese!

När man är sjukskriven på heltid behöver man ibland en uppgift, för att få känna sig viktig. Jag ser rehab som mitt arbete och för mig är det detsamma som att ni går till jobbet varje dag. Jag investerar i mig själv genom att träna på rehab, vilket är det första steget till att kunna hjälpa andra. Utöver detta behöver man små projekt att fördriva tiden med som en hobby hemma. Jag har länge funderat på vad detta skulle kunna vara, då det finns vissa begränsningar som tex att man ska klara av det någerlunda själv och att det inte ska vara för energikrävande.

En dag såg jag hur dom odlade sommargrönsaker i en tidning och insåg att det var ju såklart det jag skulle göra i sommar. Jag har ju mina jordgubbar, som pappa i för sig för det mesta vattnar medans jag gör jobbet att äta de röda små bären. Som komplement till detta har jag med mammas hjälp idag planterat rädisor, babysallad och sockerärtor. Detta mesta sköter sig själv, men vattningen med slang bir min uppgift och att plocka de färdiga grönsakerna. En lagom och bra sommaruppgift, men ändå något att vara stolt över att man har klarat av själv!

Rädisor och babysallad!



Mina sockerärtor som ska ringla sig upp på bambupinnar!



Nu håller vi tummarna för att mina små grönsaker kommer upp från jorden och att jag inte lyckas ta dö på dom. Ni förstår att jag har aldrig haft några gröna fingrar, kan man ta dö på en kaktus så har man nog tagit priset. Någon gång ska väl ändå vara den första att förändras och klara av att ta hand om något levande ting, så nu håller vi tummar och tår!


Kommentarer
Postat av: Monique

Härligt att du skapar din egen täppa och att få så frö,se dem växa och få skörda har ett stort värde.Prata väl med dem så ska du se att det växer så det knakar och glädjen att få se något spira ur jorden gör gott! Lycka till! Jag kämpar med mina granplantor.

2010-05-03 @ 17:16:18
Postat av: litentanta

Hej!

Jag har bott i hus i två omgångar, första svängen var jag helt fanatisk vad gällde just plantor =) Undrar om jag inte slutade på en tusen plantor till slut.. Det var under min allra sämsta period med diskbråcket i nacken, får en massa minnen när jag läser hur du har det :-( Jag trodde aldrig att det skulle lindras, all smärta, minns att jag jämförde den som lava som rann från huvudet och ner i ryggen, innan jag fick bekräftat att det faktiskt fanns en skada kämpade jag ju på som en tok trots allt, men numer, 10 år senare, så har den lindrats.



Vet inte hur det är med ont, viss smärta vänjer man sig vid, absolut inte den akuta, 10 poängaren på skalan, men eftersom att jag mitt i allt fick min epilepsi och var tvungen att sluta med smärtstillande, triggade bara anfall, så har jag på något konstigt sätt anpassat mig... Men jag vet, förstår och känner igen det du beskriver, jag var totalt neddrogad i omgångar, levde väl egentligen mest tack vare Paraflex Comp som fortfarande fanns då..



Jag har en bekant som efter en massa år av sjukskrivning och en jädra massa ont förstås, fick operera sig för sin whiplash, de skar av nerverna, att "laga" går ju inte men att stoppa nervimpulserna så att smärtan inte går fram är ju ett alternativ. Numer jobbar han heltid och det enda man kan se är en viss stelhet i nacken, som jag har förstått så är det "whiplashigt" onda borta! Ska passa på och fråga honom hur de gjorde, om inte annat så vore det ju intressant att veta själv, men jag gissar på att de andra besvären som följer med torde sitta kvar... hmmm, note to myself, fråga.



Lyrica ja, all jädra antiepileptika är vidrig, ivf i mina ögon (o hjärna). Trötthet är ett mindre problem för mig då jag har kämpat mot den i alla år, det som är mest hemskt för mig är att tappa "skärpan" i tanken :-( Numer har jag precis återhämtat mig från sista försöket, tionde sorten, vilket innebar allt från noll balanssinne, ögon som vägrat samarbeta och sista veckan skakningar och spastiska ryck som tom aktiverat diskbråcket igen.. Precis som du skriver, huvudet ÄR tungt och när man sitter och viftar med det konstant så sliter det så på nacken....



Men vilket gnällinlägg, hehe, jag skulle bara säga lycka till med odlingarna. Ska, eventuellt..., ta tag i min lilla rabatt här hemma också, vi flyttade ju i vintras och jag vet inte riktigt vad som kommer att komma upp än =)



Ha en härlig majdag!

2010-05-06 @ 12:55:03
URL: http://litentanta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0