Hitta ut!

För några helger sedan damp det ner en karta från Stigmännen (orienteringsklubb i Karlshamn) i brevlådan. Kartan var en del i ett projekt som olika företag i Karlshamn och Landstinget Blekinge driver tillsammans för att främja folkhälsan. Projektet heter hitta ut och tanken är att folk ska få motivation till att komma ut i naturen och röra på sig. På kartan finns olika kontroller utmärkta i olika områden och på varje kontroll finns en bokstav som du ska skriva ner. Svårighetsgraden på kontrollerna varierar mellan lätt och svår och vissa av dem är även handikappanpassade.

Ända sedan olyckan har jag haft svårt att gå på ojämn terräng då min balans inte längre är den bästa, vilket har lett till att jag ofta trillar. Varje gång man ligger där på marken byggs en rädsla upp att man ska trilla igen, vilket gör att man blir lite feg och gärna går på ställen där man känner sig säker. Min vanliga runda på cykelvägen vid havet kan jag nästan gå med ögonen stängda nu, då jag vet varenda ojämnhet i trottaren efter två års tid. Att göra saker och ting lätt för sig själv är nog något som vi alla har gjort någon gång, men ibland behöver man någon som säger till en och drar iväg en på nya äventyr för att man ska våga.

Mamma såg kartan från hitta ut som det perfekta tillfället att få se nya terränger och gå nya rundor. Förra helgen drog därför mamma och pappa med mig ut på nya marker, där det inte längre var tryggt och säkert utan en utmaning. Vi började på Boön där det var gott om stenar och rötter längs gångstigen, vilket blev världens träning för mig. Det viktigaste var att jag trots detta klarade det, även om det gick väldigt långsamt och att prommenaden tog tid. Idag var det därför dags för nya kontroller på Sternö och vi lyckades ta alla fyra. Efter två timmars promenad både på stigen och i skogen var det äntligen dags att sätta sig i bilen och köra hem och slänga sig i soffan, dock vad det en trött men väldigt nöjd Therese som satte sig. Detta är ett väldigt enkelt sätt egentligen att hitta lite motivation till att röra på sig för alla! Trots att man kämpar som ett djur för att ta sig upp på ett berg eller över sten och man känner sig som en get med skakiga ben, så är det värt det varje gång när man hittar kontrollen!



För er som inte bor här så finns detta projektet i andra städer! Gå bara in på deras hemsida hittaut.nu för att se vilka som är med i detta, för som sagt är det verkligen ett bra sätt att komma igång!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0