Obalans i ögonen!

När man drabbas av en nackskada är det inte bara smärtor och rörelsebegränsning i nacken som ingår, utan det blir som en domino effekt och drabbar flera olika delar i kroppen. Tänk att min nackskada gör att jag inte har en höger arm som fungerar, att jag är svag i mitt höger ben vilket innebär att jag trillar då och då, kognitiva svårigheter, smärtspridning till ländrygg osv, att jag blir yr och har huvudvärk, gapsvårigheter m.m. En annan sak som har varit påverkad sedan i olyckan är även synen, vilket förvånar mig mycket.

När jag var tre år konstaterades att jag hade ett synfel och att jag behövde glasögon, styrkan ändrades under min uppväxt och jag fick byta glas rätt många gånger. När jag sen kom upp i tonåren stagnerades styrkan och när jag började gymnasiet var det dags för linser. En månad innan olyckan hade jag en vanlig linskontroll där det konstaterades att styrkan var densamma som tidigare. Ca två månader efter olyckan kände jag att styrkan i linserna var fel, så jag gick tillbaka och fick en ny undersökning, där man kom fram till det omöjliga att synen hade blivit bättre vilket inte ska hända med mitt synfel. Jag fick nya linser och allt fungerade bra i ungefär ett halvår, sen kände jag att något var fel igen och det gjordes en ny undersökning. Då hade helt plötsligt synen blivit sämre igen och gått tillbaka till det jag hade innan olyckan. Så har det hållt på i tre omgånger till, att synen har blivit sämre och sämre.

Därför går jag numera på täta kontroller hos optikern för att det helt säkert ska vara rätt styrka när jag beställer nya linser, så igår var det dags för en ny synkontrol vilket visade att höger öga hade blivit sämre igen. Visst är det märkligt att hela kroppen kan komma i obalans för att man får en wiplashskada! Jag vet att det är många andra skadade som läser, är det någon annan som har råkat ut för det här??



Kommentarer
Postat av: Bella

Hej vännen!

Tänker på dig! Hoppas allt är under kontroll och att beskeden från lund är bra och att du slipper vänta på dem förlänge!



Ta hand om dig!



Ps.I sommar ska vi äta glass och umgås :-)



Pok

2010-05-06 @ 11:56:59
Postat av: Petra H

Visst är det så sjukt???? Jag har fortfarande problem med min syn och det är enormt frustrerande. Gjorde ju en ögonoperation i hopp om att det skulle bli bättre, slippa allt krångel med linser men jag vet inte om allt blev så bra. Ibland blir jag osäker men det är i alla fall bättre än innan. Tror jag.. Hm... Kram till dig iaf! // Petra

2010-05-11 @ 11:54:11
URL: http://petrajanina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0