Ortos axel + fot!

Här kommer den efterlängtade rapporten från besöket på ortopedtekniska igår, för att hitta en lösning till min axel och fot. Kroppen är ju inte precis gjord för att vara stilla i snart tre år, så axeln har förlorat mer och mer muskler ju längre tiden har gått. För ca ett år sen fanns det inga muskler kvar knappt och kvar då för att hålla axelkulan på plats fanns ledband och ligament bara. Dagarna att stå emot för ligamenten att axeln hoppade ur led blev till veckor och axeln blev sämre och sämre. För att stadga upp axeln har sjukgymnasten tejpat den i rätt länge, men huden tar mer och mer stryk eftersom påfrestning blir för stor. Så efter jul skickades en remiss till ortopedtekniska för att få hjälp att byta ut tejpen mot en ortos. Med ortos menas ett slags skydd för att undvika felställningar!

Detta var lättare sagt än gjort för ortopedteknikern Martin, vi började med ett mjukt skydd av tyg till axeln som han trädde på armen och sen spände runt kroppen. Problemet var att skyddet var alldeles för stort för min axel och det gick inte att få tag i mindre. Efter lite diskussioner om att sy in det för att passa, övergav de den tanken då de inte trodde att det skulle hålla axeln på plats. Det behövs mycket tryck för att hålla axeln i rätt läge, så det är stor påfrestning för materialet. Efter att ha funderat en stund kom han fram till att han skulle göra en avgjutning av axeln med gips, för att sedan bygga en egen ortos från grunden som bara passade mig. De tog tre person att hålla axeln i exakt rätt läge och sen för att hålla kvar gipset i rätt läge, så att det stelnade. 

Efter det hade en timme gått, sen var det dags för det "enkla" skyddet till min höger fot. Som ni vet har det varit strul med foten på min dåliga ben ett tag nu, då jag har dållig kraft i det benet. Det gör att jag hela tiden trampar snett på utsidan av foten. Detta har med pågått ett tag så nu är ledbanden uttöjda där med, vilket betyder att jag behöver ett skydd för att kunna spara ledbanden och träna upp foten. Det som skulle vara enkelt blev inte så enkelt, för efter att ha provat sju skydd utan att ha stabiliserat fotleden helt så konstaterades att det blev gips där med. Så det var bara att ta av sig byxorna och lägga ut plasten igen, för att sedan bli gipsad upp till knät. Efter att det hade torkat skar han upp gipset längs med så att jag kunde ta ut foten. Så nu har han två avtryck som han ska göra två ortoser med under några veckors tid.

Vill slutligen ge en stor eloge till ortopedteknikern Martin som stod ut med mig i 2 timmar och 40 minuter och tog sig an detta fallet. Fortsättning och bilder följer när jag har skydden i min hand.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0