Att handla ingen baggis!

Att handla är en sån situation som ni bara gör utan att tänka särskillt mycket för de flesta av er. Det enda problemet i butiken kan vara att tänka ut dagens middag eller följa en handlingslista. För mig är det tyvärr inte så enkelt, det är inte längre en självklar sak i vardagen. För tack vare mina kognitiva svårigheter tack vare skadan så är vissa saker i vardagen inte så enkla. Handlingen är inget man bara gör, utan ett nödvändigt ont som kan vara kul om jag har någon med mig eller om jag bara ska gå in för att köpa det jag är sugen på.

Idag var en sån dag då man var lite trött redan innan, men som tur väl var hade jag en liten mamma med mig som hjälpte mig igenom resan i butiken. Handlingslistan var skriven redan innan och bilen var parkerad nära butikens dörrar. Då var det ju bara att gå in och handla det som stod på listan eller hur, det låter väl väldigt enkelt. Jodå det började bra vid chipsen, men sen var det ju det där att hålla koncentrationen att läsa lappen efterhand och sedan gå och hämta grejerna. Så fort det kommer människor runt omkring mig när jag ska läsa så tappar jag bort mig var jag var på lappen och då är det bara att börja om på nytt. Sen kommer dilemmat när man är påväg att hämta en vara från hyllorna eller diskarna, då man får syn på något annat intressant på hyllorna som ser gott ut eller är en nyhet. Helt plötsligt har man då glömt bort vad det var man skulle hämta, vilket resulterade i att man får börja om från början genom att gå tillbaka till lappen. Där ska man sedan komma på vad det var man läste på lappen som man skulle hämta. Som ni ser är det rätt många moment som kan gå fel om man tittar på hela situationen.

Ni förstår dilemmat, för mig är att handla inget jag bara gör i farten utan något som kräver både tålamod och tid. Men har man en liten mamma i en fickan så löser sig det mesta och det blir en piece a cake.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0