Mental trötthet - artikel!

Sedan några månader tillbaka träffar jag en arbetsterapeut som arbetar mycket med kognitiva svårigheter och ibland träffas vi även i grupp. Det känns så himla skönt ibland att få träffa personer med liknande problematik, då känner man sig inte längre så annorlunda. Man behöver inte säga så mycket eller förklara utan de förstår ändå, vilket är väldigt skönt då man ibland slår knut på sig själv för att förklara hur man känner och tänker i vissa situationer.

Igår var det dags för en gruppträff igen och då hade arbetsterapeuten som arbetar med detta hittat en artikel om mental trötthet, som vi fick som hon tyckte var lättförståelig att använda för att förklara för alla. Så jag tänkte berätta lite om den artikeln för att ni som läser och som inte har denna problematiken ska få ökad förståelse för hur vi med kognitiva svårigheter lever.

Det jag tycker är den jobbigaste biten i min svårighet är att hela tiden vara så trött, det kvittar hur mycket jag sover så är jag ändå trött. I artikeln förklarade de det såhär: Trötthet är vanligt vid vissa sjukdomar, fysisk trötthet uppstår vid fysisk ansträngning och då hjälper det att vila. Psykisk trötthet förekommer vid depressioner och tröttheten påverkas inte av vila. Mental trötthet uppstår efter mental ansträngning och vila hjälper. Vid mental trötthet avtar energin och orken mycket snabbare och kraftigare än vad som är normalt och uppstår efter mentala aktiviteter som tex handla, laga mat, umgås med vänner och familj, läsa och så vidare. Att handla kräver att man har en överblick över varorna och människor som rör sig, att sortera ljud och allt som händer, samtidigt som man själv ska ha fokus på vad som ska köpas.

Detta är saker som ni gör automatiskt, men för mig funkar det inte alltid att trolla bort ljudet och då glömmer jag vad jag höll på med eller vad jag ska handla. Detta kräver mycket mer energi för mig än vad det gör för vissa andra! Tänk då på att allt man gör i vardagen kräver mer energi, då är det inte så konstigt att jag stupar i soffan redan vid tre. För då behöver jag vila för att klara av kvällen eller att laga mat och så vidare.

Dom skriver också såhär: Denna speciella form av trötthet med uttröttbarhet och lång återhämtning är svår att förstå för utomstående och kan lätt misstolkas som lathet och ovilja. Det vanliga är att personer ofta vill göra mer än vad de orkar och det är svårt att inse och förstå hur mycket aktivitetsnivån behöver sänkas för att vardagen ska fungera lite bättre.

Hoppas att ni fick en liten inblick i hur det fungerar, bara skriv en kommentar om ni vill veta mer!


Kommentarer
Postat av: Therese

Det är omöjligt att alltid har uppmuntrande inlägg i den vardag du tyvärr lever i, det måste också få komma fram. Det är säkert fler än mig som tycker att det är läsvärt. Och det är precis som du skriver här ovanför "Det känns så himla skönt ibland att få träffa personer med liknande problematik, då känner man sig inte längre så annorlunda.", det är samma sak när man läser om någon med liknande problem. Man känner sig inte så annorlunda och ensam alla gånger, än om man inte ens önskar sin fiende denna skada.

En mycket bra beskrivning om tröttheten också! Ska komma ihåg att meddela resultatet när jag testat kragen. Den är ju betydligt snyggaren än den man får ifrån sjukvården!

Kram /Therese

2011-01-20 @ 19:33:46
URL: http://envisodum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0