Ansiktzonterapi

Igår var det dags att prova ansiktszonterapi för första gången, vilket jag fick testa som ni vet på hälsomässan här i Karlshamn för en och en halv vecka sedan. Under den test gången kände hon hur stela mina muskler i ansiktet var och det var därför jag kände att jag ville ge det en chans.

Ansiktzonterapi går ut på olika faser, fyra stycken var det på mig iallafall. Under fas ett så öppnade hon upp energibanor i ansiktet genom att massera och gnugga på olika ställen i ansiktet. Denna fasen var lite fumlig tyckte jag personligen, men skönt var det. Sen kom vi till fas två där hon tryckte på olika punkter i ansiktet, vilket gjorde rejält ont på vissa ställen och andra kändes inte. Fas tre var den mest spännande, då hon genom att trycka i ansiktet kunde ta reda på vilka mina problem områden var. Det enda jag hade berättat för henne innan denna första gången var att jag hade ont i min nacke. Hon påstod att man har som en karta i ansiktet tex att näsryggen är ryggraden och att gropen mellan ögonbrynen är nacken och så vidare. Genom att kartlägga mitt ansikte kunde hon säga att jag hade problem med min högra axel/arm/hand/ben, nacke och ländrygg. Hon kunde säga att jag inte hade ont mellan skulderbladen och ländryggen, vilket är helt otroligt för det är ju inget som syns precis. Tydligen känner de var problem områdena är genom att de känner ojämnheter där när de kartlägger och att den som behandlas känner att det gör ont på de områdena. Fas 4 är avslutningsfasen som påminner om fas 1 då hon gnuggar och masserar.

Kan inte säga att jag har känt en revolutonerande effekt efteråt, men jag kände mig lite mjukare i ansiktet och nästan lite yr efteråt. När ansiktszonterapin var slut fick man sätta sig upp på kanten av behandlingssängen och där blev man serverad lime vatten i vinglas. Det är lite lyxkänsla över det! Jag har iallafall bestämt mig för att testa två till tre gånger och se om det funkar! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0