Ny skena!

Idag har jag varit hos hand arbetsterapeuten Marie för att få gjort en ny nattskena, för att förhindra att mina leder i fingrarna och handled stelnar i höger armen/handen. Så för att räta ut dom varje natt så har jag en skena av plast på mig. Kanske låter konstigt att förstå att jag aldrig har mina fingrar uttöjda annars, men så är det då vårt naturliga rörelsemönster för senor och muskler i handen är att dra ihop sig när de inte används. Detta visar sig genom att vi uppfattar att handen är böjd och i med att jag inte kan röra min arm/hand är den ju alltid så. För att förhindra att handleden stelnar har jag fått en dagskena, som jag har under dagen. Blir lite svårare att sätta sig på den då, vilket är en vanlig företelse annars då jag inte har någon känsel där. 

Jag har haft en nattskena i mer än ett år, men smart som man är så tyckte jag att den var lite ofräsch. Så jag tog beslutet att slänga in den i tvättmaskinen efter handarbetsterapeutens anvisningar. Jag var så noga och la den i tvättpåse, knäppte ihop kardborren och tvättade i 40 grader. Detta hjälpte dock inte för ut ur maskinen kom en skena i två delar. Det var inte en allt för glad tjej som märkte detta kan jag ju meddela, så det var bara att börja ringa efter Marie. Idag var det äntligen dags att få en ny skena, så nu ligger den på nattduksbordet igen, för att invänta natten.

Hoppas er dag har varit bra!


Kommentarer
Postat av: Therese

Det var roligt att höra, alltid trevligt att kunna glädja någon :-) Hoppas att den nya skenan kommer att funka lika bra och att den är betydligt fräschare än den gamla. Jo tack, vardagen lunkar på. Har mest bara bråkat med sjukvården den senaste tiden, så det har varit rätt tungt & kämpigt... Du vet/förstår nog vad jag menar, att man ska behöva vara frisk för att vara sjuk! Kram

2011-03-10 @ 19:40:19
URL: http://envisodum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0