En liten gest kan betyda mycket...

Att säga hej kan betyda mycket för någon! Var ute och gick min vanliga promenad idag och jag har en vana att jag säger hej och le när jag möter någon, men av alla jag mötte var det bara ca 50 procent som hälsade tillbaka. Det handlar inte om att försöka vara klämcheck eller vilja prata med alla, utan jag tycker det hör till rent hyfs att säga hej eller bara le för att visa att man ser den andra människan. Många människor sitter kanske själv hemma hela dagarna och då kan ett hej betyda mycket.

Vi alla till mans tror jag behöver bli bättre på att göra det där lilla extra för våra medmänniskor. Det kan vara att hålla upp dörren för den efter oss, släppa förbi någon som ska betala en grej i kassan när man har stohandlat, att ta upp något om man tappar något, att växla mynt till parkeringsautomaten och så vidare. Den där lilla gärningen behöver inte vara stor, men i slutändan på dagen kan den betyda mycket både för mig och den andra person. Jag tror personligen också att goda små gärningar smittar av sig, man blir glad av att någon gör något för en och sen kanske man tar tillfället i akt och göra samma sak för någon annan.




Kommentarer
Postat av: Fredrik

Jag kan inte annat än hålla med o detta. Jag kan tycka att en sån sak kan göra hela dagen som att man får ett hej eller liknande. Jag tror definitivt på att gör man ngt för en person så kanske denna personen gör ngt för en annan, en kedjereaktion. T.ex brukar jag ge min parkeringsbiljett till folk som står o ska betala parkeringen o oftast blir dem väldigt glada o då blir jag också glad =).

Senast igår när jag var ute o gick såg jag en kvinna med barnvagn som skulle in i en affär som det var en liten trapp till o stängd dörr, då frågade jag om jag skulle hjälpa till men nu var hon så säker med vagnen att hon klarade det själv =) men jag höll upp dörren iaf o det var hon tacksam för o jag fortsatte med ett stort leende med min promenad.

Kram

2011-11-17 @ 10:25:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0