Årliga influensavaccinet!

Då var det höst igen och med den kommer influensa och förkylningar. För att förhindra det för egen del tar jag sedan några år tillbaka influensavaccineringen, vilket är ett väldigt omtalat ämne just nu. Det finns vissa som står emot och inte tycker att man ska spruta in ämnet i kroppen och vissa som är för. Var och en får ju bilda sig en egen åsikt om hur man tänker angående frågan.

Jag kan bara tala för min egen del. Sedan olyckan och imed att jag har astma orkar inte min kropp med infektioner lika bra som innan, utan när jag blir sjuk blir jag verkligen sjuk. Förra sommaren fick jag till exempel en vanlig halsfluss, som slog ut mig totalt. Jag fick hög feber och orkade knappt ta mig till toaletten själv, vilket inte riktigt stämmer överens med sjukdomsbilden av halsfluss.

För att undvika infektioner så är vaccinet en hjälp på vägen. Det skyddar inte mot influensa, för det kan jag få i vilket fall som helst men det skyddar mot att jag inte får det lika kraftigt. Min kropp skapar ett försvar mot influensan i med att man sprutar in en liten dos i kroppen, som immunförsvaret reagerar mot. Imed att jag då inte blir lika sjuk som jag skulle blivit om jag får influensan, så tar det inte lika lång tid för min kropp att återhämta sig.

Detta är viktiga argument för mig och därför var det i eftermiddag dags att ställa sig i kö på vårdcentralen för att få en liten dos av vaccinet.  Så nu är det bara vänta och se om man får någon biverkning det närmaste dygnet att ta hand om!





Ta hand om er där ute!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0