Möte med servicehund tränaren!

Det har varit en händelserik helg! Igår var jag, mamma och Caspian uppe i Emmaboda och träffade servicehunds tränaren för första gången. Var först lite tveksam till att lägga den tiden och orken på att göra detta nu, men sen tänkte jag om. Det är ju nu man måste lägga grunden när han är såhär liten. Tränaren tyckte nämligen likadant, ju mer han lär sig nu desto bättre.

Efteråt är jag så himla glad över att jag och Caspian fick träffa henne. Hon var så duktig och hade väldigt lätt att lära ut. Efter mycket diskussion bestämde vi oss för att lära in via klicker. Fast istället för att ha klickern i handen, gör jag ljudet med munnen. Med klickern kan jag sedan lära in ord som, putta, dra och tass på. Putta kan sedan användas för att tex putta upp dörren, lådor osv. Dra kan användas för att hjälpa mig med sockorna. byxor med mera. Tass på för att tända lampor, öppna papperskorgar med mera.

Under veckan kommer jag berätta lite mer om klicker träning, orkar inte riktigt nu. Fortsättningsvis kommer jag även forhoppningsvis kunna delge er våra framsteg med bilder och ord.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0