Sammanfattning av söndagens utflykt...

Nu har det äntligen blivit dags att berätta lite om söndagens träning i Kalmar. Behövde några dagar för att smälta all information och planera hur jag ska lägga upp träningen i vardagen. Men nu är vi på tredje dagen med lite ny taktik på promenaderna och träningen här hemma och jag kan bara konstatera att det sakta men säkert går framåt. Än en gång fungerar Monicas taktiker genom att bara vara tyst och använda hundens egna språk eller positiv förstärkning, utan massa nej och skäll. Med det menar jag inte att man aldrig ska använda NEJ för självklart behöver man ha förbuds ord, men de ska inte användas så ofta för att ha effekt.
 
En av de sakerna vi tränade mest på i söndags var hundmöten, för det är ett av de områdena Caspian behöver jobba med. Servicehundsmomenten är han super duktig på, men just vardagslydnaden har kommit i skymundan och det behövs det jobba på. Jag fick med mig tre olika taktiker hem från Kalmar vid hundmöten, antingen använda klickerträning som innebär att man har ett klickljud vid det beetende som man vill ha fram och belönar efteråt. Om ni önskar tydligare information om klickerträning bara skriv en kommentar så förklarar jag hur man går tillväga. En annan taktik vid hundmöten är skvallerinkallning, vilket innebär att man låter hunden sitta en bit ifrån den andra hunden och när Caspian tittar på den och samtidigt är lugn belönar man med något riktigt gott. Sen gör man om det så fort hunden tittar. Efter att ha gjort detta många gånger skapar man en kedja, vilket innebär att när Caspian ser en hund på promenaden stannar han upp, tittar på hunden och sen på mig (för det är ju där belöningen kommer ifrån). Då ser det ut som hunden skvallrar till dig om att en hund är i närheten, därav namnet. Den sista taktiken vid hundmöten var att ha en Dentastix i handen som hunden gnager på samtidigt som man går förbi den andra hunden, samtidigt säger man ett kommando. Mitt kommando är "inte hälsa", vilket man upprepar hela tiden tills man är förbi.
 
Andra saker vi lärde oss var tips på aktiveringsövningar, olika trick, förstärka inkallning med mera. Idag körde vi ut till skogen för att testa en annan taktik då han är lös. Caspian har tendens till att jaga allt som rör sig och är lite väl långt före sin matte ibland. För att skapa en större trygghet hos mig och för att han ska ha koll använde jag taktiken att hela tiden byta riktning under promenaden. Så fort han började komma för långt framför bytte jag håll, efter att ha gjort så i 20 minuter var det han som hade koll på mig istället för tvärtom. Tror det kan fungera i längden, det är bara som allt annat, beetende måste befästas under en längre tid.
 
Kommer lägga ut lite videos på olika servicehundsmoment, samt ge aktiveringstips för er som önskar det.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0