Att rensa huvudet!

Alla har vi olika knep för att rensa huvudet när tankarna far runt och orsakar ett kaos, så man varken vet in eller ut.

För mig har knepet alltid varit att göra något fysiskt aktivt för att sortera tankarna när det har varit jobbigt eller om man ska ta ett avgörande och viktigt beslut. När man pressar kroppen fysiskt blir man så koncentrerad på det du håller på med, så att det inte finns utrymme för något annat. Du känner bara hur andningen ökar, hur pulsen stiger och svetten sakta börjar pärla sig på pannan.

Från det att jag var 10 började jag hålla på med gympa och aerobics, vilket var mitt andhål och något som jag längtade efter varje vecka. I skolan började jag och en vän göra egna pass som vi hade för olika klasser på gymnasiet och jag tror att detta vägde upp hela mitt betyg på skolidrotten, eftersom jag aldrig har varit så mycket för bollsporter. Aerobicsen och gympan höll jag på med i tio år tills jag fick min svåra lunginflammation och därav min astma. Då var jag tvungen att börja med något som inte var så fysisk krävande som gympan, eftersom jag inte ville gå på de enkla passen då de inte var någon utmaning koregrafiskt. Jag provade då att dansa street och afrikansk dans, vilket blev något som jag verkligen tyckte om. Det fortsatte jag med i nästan tre år tills jag blev skadad, då fungerade inte det heller längre. Mitt mål är att kunna börja dansa igen och klara det rent fysiskt!


Jag måste motionera på något sätt för att må bra, att känna att man är ett med sin egen kropp. Det som har varit min motion sedan olyckan är att promenera och göra mina övningar från min sjukgymnast. När man har haft en jobbig dag med mycket tankar om hur det ska bli eller om man bara är förbannad på försäkringsbolag eller sin situation är det så skönt att snöra på sig gympaskorna och bara gå. För varje steg du tar försvinner eller sorteras en tanke in i ett fack, så att man får lite klarhet i vad man själv tänker.

Hur gör ni när ni ska rensa huvudet när ni har haft en jobbig dag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0