Varför kan man inte bara vara lite trevlig...

Ibland kan jag bli så förbannad när personer som arbetar inom ett serviceyrke inte kan vissa lite respekt när saker och ting tar lite längre tid på grund av mitt handikapp. Som alla vet vid det här laget använder jag enbart min vänster hand/arm när jag gör saker, eftersom min höger arm för tillfället är ur funktion.

Varje gång jag är ute och ska handla något är det ett moment som jag riktigt bävar inför. Det är att betala, vilket är något du oftast gör några gånger per dag i olika sammanhang. Redan när jag står i kön kan jag känna hur paniken börjar komma krypande att det ska gå så snabbt som möjligt att betala. Har inhandlat en liten portmonnä vilket gör hela proceduren några sekunder snabbare. Första delmomentet är att snabbt ta fram pengar eller kontokort genom att klämma portmonnän mellan höger benet och disken för att inte folk ska börja pusta bakom en i kön. Del två är när kassörskan säger har du legitimation också? Samma procedur som innan utspelar sig och hon blir nöjd. Del tre är att knappa in sin kod eller skriva på det där förbannade kvittot som aldrig ligger stilla och som kassörskan inte uppfattar att jag behöver hjälp med att hålla fast. Del fyra är när du ska stoppa ner alla kontokort och kvitto i plånboken igen.

Idag när jag var på apoteket för att  hämta ut medicin och köpa schampo och balsam var det samma procedur som jag nämde ovanför. Skillnaden mellan att det bara var en stressig händelse till att bli en oerhört frustrerande händelse var  en stressad kassörska. Kön bakom mig var lång och jag hade precis lyckats att lägga ner plånboken i väskan och skulle övergå till det sista momentet att packa ner mina varor. Hur mycket jag än snabbade mig hann jag inte komma ur vägen på bandet där grejerna låg innan nästa började betala, även om det var varannan kund system. Precis när hon skulle börja med nästa kund på min sida råkade hon titta mot mitt håll och såg att alla mina varor låg kvar på bandet. Hon avgav ett stort stön och sa sedan med en irriterad stämma ojdå, jag får nog hjälpa dig att packa ner dina varor. Hon slängde flaskorna och medicin påsen i en kasse och gav mig en irriterad blick. Arg och frustrerad att jag inte ens fick försöka själv eller att hon inte ens frågade om jag ville ha hjälp gick jag därifrån...

Tycker inte ni som jag att det ingår att vara trevlig och kundvänlig när man arbetar inom service yrkena?

Kommentarer
Postat av: Sofia

Klart man ska vara snäll och trevlig om man har ett serviceyrke. Hon kunde frågat dig om du ville ha hjälp först. Ha de gott. Kram

2009-08-03 @ 21:15:21
URL: http://starlady.blogg.se/
Postat av: Stenis

Gud va människor kan vara trångsynta.. Hon skulle varit exemplarisk, eftersom hon jobbar på apoteket där majoriteten är sjuk eftersom dom ska hämta läkemedel som HON innehar.. Då får man fan föregå med gott exempel och det borde HON veta om nån... Blir så irriterad.. >_<

2009-08-03 @ 21:41:15
URL: http://steniiis.blogg.se/
Postat av: Tesan

Håller med dig!

En charmkurs skulle kanske behövas. Eller två i vissa fall...

Kram på dig!

2009-08-04 @ 00:52:24
Postat av: Jessy

Det är klart man ska vara trevlig i serviceyrket! Annars har man inte där att göra! Alla borde vara som oss på cg! :P Puss

2009-08-04 @ 22:47:18
URL: http://jessan85.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0