En underbar familj som ställer upp i vått och torrt!

En dag som du denna är man inte precis snäll och tacksam som man borde vara över att man har en underbar familj, istället finns det vissa likheter med ett bi - sticker direkt när någon kommer nära. När smärtan är som värst orkar man knappt med sig själv och ännu mindre någon annan. Precis som jag har de slungats in i en ny vardag för både dem och mig. Från att ha bott i egen lägenhet i 1,5 år och klarat sig själv till att få hem en skadad 23-årig dotter igen och en katt på köpet. Omställningen har varit jobbig för oss alla, men trots alla prövningar är vi starkare än någonsin tillsammans.

Trots att man inte alltid visar det sådana här dagar är man oerhört tacksam över att de finns och alltid ställer upp. De vet att en dag som denna behöver man extra lite omsorg och att det inte är läge att ta upp något för diskussion.

Efter mitt utbrott i morse då tårarna rann för att jag inte visste var jag skulle ta vägen eftersom det gjorde så oerhört ont, har dom varit helt fantastiska. Mamma hon kopplade snabbt och skickligt in TENS -apparaten til mig i sängen, pappa har varit nere på torget och köpt mitt favorit bär - jordgubbar och min syster har gjort pannkakor till lunch.

För att känna mig lite fräschar hjälpte min syster mig att duscha vid lunch, eftersom jag inte får upp armarna ovanför huvudet när jag har en sån dag och inte har någon ork och kraft över till det heller. Ju mer ont du har ju tröttare blir du för det tar jätte mycket på krafterna.. Att inte kunna duscha själv är en väldigt konstig känsla och något som man alltid hade velat göra själv. Behöver förvisso inte alltid hjälp med duschen, men lite då och då. Tur att jag har mamma och syrran som ställer upp och hjälper mig på ett respektfullt sätt.

Tänk vad livet helt plötsligt kan bli annorlunda!

Kommentarer
Postat av: Mor Penna

Vad jobbigt det låter, men visst är det tur att det finns några där som ställer upp i vått och torrt.



Jag läste inlägget angående hjälpmedel, och undrar om rehabilitering hjälper dig.

För det finns nämligen rehabcenter utomlands man kan få resa till, som är jättebra. Min mamma har varit flera gånger och de har alla möjliga diagnoser som ms, als, reumatiker och whiplash tex.

Stället min mamma varit på heter Vintersol och ligger på teneriffa, och landstinget står för kostnaderna. Man får anpassad rehab och tillfälle att träffa fler i samma sits. Allt i en underbar miljö, i stort sett kostnadsfritt.

Vet inte alls om det är något du är intresserad av. Men min mamma har aldrig blivit erbjuden dessa saker utan hon har fått ta reda på allt själv. Så jag tipsar gärna andra oxå, som kanske inte alltid får veta vad de faktiskt har rätt till. Om man nu vill ha :-)

2009-07-29 @ 22:51:02
URL: http://mammabloggarna.se/morpenna/
Postat av: litentanta

Förstår att det känns ovant att bo hemma igen, jag skulle nog aldrig fixa det numer...fast om jag tänker efter så var det ju faktiskt hela 24 år sedan jag flyttade hemifrån och ..... 31 år sedan jag bodde med min mamma senast, det loppet är nog kört minst sagt ;-) men det är en bra lösning om man behöver hjälp!



Minns alltför väl hur jobbiga morgnarna kunde vara, bara grejen att somna med jätteont, eller laddad m tonvis av smärtstillande, för att sen vakna upp igen men kanske än mer ont... då kan man inte begära att man ska vara så glad jämt heller :-(



Hoppas att det lugnar sig i din nacke med tiden, har en styvsvåger, eller vad jag nu ska kalla honom, som fick en operation efter flera år.... De skar helt enkelt av nerverna, vissa bara, i nacken o numer är han tillbaka i jobb igen. Vet inte hur "bra" den operationen är men även om man inte kan laga själva skadan så är ju mindre smärta väldigt positivt!



Har du kollat upp Strängnäs Ryggklinik förresten? (tror att det var så den hette, de jobbar ivf med ryggar, misstänker eller tror mig komma ihåg att de också tog sig an trasiga nackar...) Ska visst ha uträttat smärre underverk med trasiga ryggar ivf och det skadar ju aldrig att kontakta dem för att höra vad de säger!



Sen finns ju Björn Bragée, han och frun har en sida på nätet, och mottagningar, och när jag var som mest smärtpåverkad vet jag att jag skrev dit i smärre panik. Fick ett mail tillbaka där han tipsade om lite alternativ och undersökningar på vägen mot mindre ont, var så imponerad över att han själv skrev svar! Googla på honom så kanske du får något uppslag kanske?



Ska åla mig mot sängen nu, jobbade 2 timmar längre idag vilket innebär en ganska trött kropp, lindrigt sagt... Men alla timmar är bra timmar, tillbaka ska jag för att trots att jag varit hemma i mina 8 (10?) år så vill jag komma igen i arbetslivet, är inte färdigjobbad än på länge!



Ha det bäst och ta hand om dig!

2009-07-30 @ 01:37:52
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: Göran Wallin

Hej



Jag är en man på 43 år som fick mitt liv nya liv vid 20 års ålder, efter varit fullt frisk och fick funktionsnedsättning efter trafikolyckan. Bifogar en artikel om mig och en del av mitt nya liv ifrån tidning Kvällsposten 15 juli 2009.

http://www.kvp.se/1.1640404



Önskar dig lycka till med allt i livet.



hälsningar



Göran "Jojje" Wallin



2009-07-30 @ 08:52:09
Postat av: En Oskriven Framtid

Hej Göran! Hoppas att du ser detta! Läste din artikel och jag är djupt imponerad över hur de kämpade dig tillbaks!Måste fråga dig, har du föreläst på sjuksköterske programmet i Kristianstad för något år sedan? Så fall gick jag i den klassen och lyssnade på dig, tänk´att man själv skulle vara med om en olycka ett halvår senare!



Tack för dina ord! Kram

2009-07-30 @ 11:44:10
URL: http://enoskrivenframtid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0