Ett steg i rätt riktning!

Sedan en månad tilbaks är själva duschmomentet i vardagen ett stort problem. Sen jag fick mer ont har jag haft svårt att använda min vänster arm ovanför axelhöjd för det blir som om den krampar då. Man hamnar direkt i en väldigt utsatt situation när den enda bra armen börjar krångla. Därför har mamma och Ida fått hjälpa mig att duscha den senaste tiden. Sedan jag fick min astma för tre år sedan har vi haft en barnpall stående i duschen som jag har suttit på då orken inte riktigt har räckt till.

Att ta sig ner på pallen har inte varit så svårt, men för att ta sig upp har jag fått hiva mig upp via den där grejen där man skruvar av och på vattnet. Ett moment fyllt med livsfara då halkrisk av schampo och balsam kommer till då du har duschat färdigt. För att underlätta har Karin min arbetsterapeut beställt en lite högre pall till mig, som kommer vara ett steg i rätt riktning för att bli självständig. Att sköta sin egen hygien är det intimaste vi har och därför är det väldigt kränkade att behöva överlåta det till någon annan även om de står en väldigt nära.

Gamla pallen!

Nya pallen

  

Har ni några tips hur man ska kunna tvätta håret själv utan att behöva ta upp armen ovanför axelhöjd?


Kommentarer
Postat av: Anna

Hoppas det kommer kännas bättre med den nya pallen! Ha en mysig kväll gumman... jag tycker det är så skönt med fredags kvällar, vi har laddat med en stor godispåse här =) Vi hörs om imorn! Puss

2009-09-04 @ 16:51:55
Postat av: Lejonkvinnan

Jag har inte testat den själv och kan inte säga varken bu eller bä, men det finns en hårtvättare på etac.se.

Annars har jag inga idéer, men skulle själv behöva ha ibland.

Ha en fin kväll!

2009-09-04 @ 18:21:02
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/
Postat av: Lisa

Therese,

jag tycker du ska köpa en så´n där gummimatta, med gummipluttar under, du vet säkert vad jag menar, det är ett måste i duschen. Du kan placera den där den gör mest nytta, och du halkar garanterat inte. Oumbärlig.

När det gäller hårtvätt får jag klura lite till. Det är inte en lätt sak.

2009-09-04 @ 19:18:53
Postat av: Lisa

Therese,

jag tycker du ska köpa en så´n där gummimatta, med gummipluttar under, du vet säkert vad jag menar, det är ett måste i duschen. Du kan placera den där den gör mest nytta, och du halkar garanterat inte. Oumbärlig.

När det gäller hårtvätt får jag klura lite till. Det är inte en lätt sak.

2009-09-04 @ 19:19:43
Postat av: Lisa

en sak till Therese som jag kom att tänka på. Vi har ingen fristående dusch så jag sitter i badkaret när jag duschar. Kruxet har då varit hur jag ska komma upp från sitt- till ståhöjd. Vi köpte då ett handtag som är ca 30 cm långt och skruvade fast i kaklet. Det finns säkert att köpa på VVS-affärer, järnaffärer osv. Det handtaget är också oumbärligt för mig, och om man vill kan man ju köpa flera och skruva fast på olika höjder.

2009-09-04 @ 19:29:12
Postat av: Anonym

en sak till Therese som jag kom att tänka på. Vi har ingen fristående dusch så jag sitter i badkaret när jag duschar. Kruxet har då varit hur jag ska komma upp från sitt- till ståhöjd. Vi köpte då ett handtag som är ca 30 cm långt och skruvade fast i kaklet. Det finns säkert att köpa på VVS-affärer, järnaffärer osv. Det handtaget är också oumbärligt för mig, och om man vill kan man ju köpa flera och skruva fast på olika höjder.

2009-09-04 @ 19:30:08
Postat av: EDS mamman

Jag ska oxå träffa min arbetsterapeut snart... själv använder jag vår lilla Ikea pall, en ljusblå liten mammut pall.... som jag lånat av våra söner.. haha, och det är ju en sak att sätta sig.. men nåt helt annat att försöka ta sig upp igen.. precis som du skriver...



Det var så skönt att se det här inlägget, se bilderna. Det blev så konkret.... och även om vi 2 har två helt olika typer av "skador" så lider vi av kroniska smärtor som begränsar livet...



Önskar dig en trevlig helg!

2009-09-04 @ 21:37:43
URL: http://edsmamman.blogspot.com
Postat av: barnlangtan

hmm, om du lutar dig framåt över ditt knä och shampoonerar borde inte axeln bli lika ansträngd, men misstänker att den ställningen är en mardröm för nacken istället... kanske finns någon typ av kudde du kan ha i knät och vila huvudet mot för att avlasta nacken men samtidigt underlätta för din axel? svammel svammel haha men ibland kan lite brainstorming göra underverk för fantasin

2009-09-06 @ 22:56:21
URL: http://barnlangtan.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0