Min vardag....

Ibland när man är sjukskriven får man höra kommentarer som att man "är lat" och "att man vill gå hemma och inte arbeta"! Sånt gör mig så förbannad, för det stämmer verkligen inte i mitt fall. Varenda dag kämpar jag för att ta mig upp och klara av alla utmaningar som står för dörren den dagen, så när jag kommer hem på kvällen trillar jag in genom dörren för att lägga mig i soffan. För att förtydliga detta ännu mer tänkte jag beskriva hur en dag ser ut för mig, inte för att någon här har sagt något utan jag måste bara få skriva av mig!

Så här ser en vanlig dag ut generellt för mig:

8.30 -10.30
 Stiger upp, får hjälp med att göra mig iordning och att fixa frukost!
          Får hjälp med ytterkläderna och väntar på taxin till sjukhuset.

10.30 - 11.00 Färdtjänsten kommer,
 vi åker till sjukhuset efter att hämtat upp några medpassagerare på vägen!

11.00 - 12.15 Behandling/träning/samtal på rehabiliteringen!

12.30 - 13.20 Promenad hem från sjukhuset! En viktig del i träningen nämligen!

13.20- 14.00 Får hjälp med att fixa lunch! Äter!

14.00 -15.00 Vilar/tittar på tv!

15.00 -17.00 Optiker/apoteket/ärende/vila!

17.00-18.00 Äta middag!

18.00-18.45 Fixa med papper till försäkringsbolag/lägga fram kläder till morgondagen m.m.

18.45 -19.45 Duscha

19.45 - 22.00 Ligger helt utslagen i soffan och tittar på tv!

22.00 - 22.45 Får hjälp med handskena, kompressionsvante, plåster osv.
Sov gott!

Som ni ser är mina dagar oftast rätt full smockade! Saker som många av er "friska" människor bara gör i förbi farten kan vara en jätte stor grej för mig och en energislukare. En sån grej kan till exempel vara att göra sig i ordning på morgonen, för efter det är jag trött redan på förmiddagen. En arbetsterapeut förklarade det här med min energi förbrukning för mig. Hon sa att när vi sover så fyller vi på med en hink energi som för en "frisk" människa räcker till att orka hela dagen, men för en "skadad/sjuk/osv" person så är det hål i hinken vilket gör att energin börjar att läcka ut så fort vi går upp på morgonen. Trots att vi fyller på med energi under dagen genom att vila är inte det tillräckligt för att det ska räcka till kvällen. Därför blir alla små grejer för mig stora och det är därför jag får prioritera vad som är värt att göra eller inte..... 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0