Problemet med det pipande ljudet!

Tack vare mina kognitiva svårigheter så har jag inget filter som kan sålla bland alla ljud runt omkring mig, Mina hjärna tar in allt, tex telefonen som ringer, mobilen som vibrerar, tvn som går, kylskåpet som knastrar, någon som går på trägolvet med mera. Ja ni förstår så är det vad jag än gör, ni har som ett kaffefilter i era hjärnan där ni tar in alla ljud men kan koppla bort alla oviktiga ljud genom att bara registrera att de finns.

I ca två månader nu har jág haft ett pipande ljud i mitt sovrum, som jag har lokaliserat till att det är ett pipande ljud då inte handdatorn är i laddaren. De senaste veckorna har jag dock inte tyckt att det har hjälpt att sätta i handdatorn utan det har pipit ändå. Jag har tagit upp problemet med min omgivning då det är väldigt irriterande när man ska sova, men alla som har gått in i mitt rum har inte hört något fast att jag har hört det lilla pipet. Tillslut tror man ju att man hör i syne och litar inte riktigt på sig själv, men igår kväll när mamma skulle sätta på skenan hörde hon det. För igår var nämligen ljudet lite starkare än vad det brukar vara, så idag är det dags att ta itu med problemet och jag tror att problemet är förlängnings sladden och när det är tyst i natt ska jag sova gott. Jag förstår verkligen dom som har tinitus att det måste vara grymt jobbigt och irriterande.

Det låter kanske banalt hela detta inlägget, men för mig är det inte det. Ett exempel på att det är jobbigt att höra varenda litet ljud är när man kör bil. På min bil har jag dubbdäck vilket känns jätte bra tryggt och säkert, men det låter väldigt mycket nu när vägarna är snöfri vilket gör att jag blir störd av ljudet när jag kör. För att undvika att tappa koncentration kör jag med öronproppar för att dämpa ljudet, vilket funkar jätte bra. Där är samma situation, min hjärna kan inte sålla och då blir det ett problem men för er är det inte ett problem för att ni kan sålla.

Fortsättning följer med pipandet i sovrummet, vem vet det kanske är en sjungande mus!


Kommentarer
Postat av: David

Jag har samma problem med mitt rum. Men det piper jättemycket, Mina kompisar kan också höra den, det har varit så i över 2 år

2011-01-29 @ 10:01:09
Postat av: Zandrah

Intressant det du skriver om ljudet som ingen annan hör.

Både hemma hos min pappa och min farfar sitter det en apparat som sänder ut en ljudfrekvens som ska skrämma bort gnagare. Den här frekvensen ska inte vara hörbar för människor.

Men jag hör den! Och den verkligen SKÄR i öronen. Farfar har den inne i stallet och tack vare den kan jag knappt gå in där och klappa fåren. Jag blir helt knäpp på ljudet! Men ingen annan hör förutom jag. Och ingen förstår hur högt det låter i mina öron.

Jo, min syster hör det också förresten. Men hon tycker inte att det är alls så jobbigt som jag gör.

2011-02-14 @ 00:00:16
URL: http://zazzansosorterade.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0