Behöva vara frisk för att vara sjuk....

Hur många gånger har man inte hört frasen, "Man måste vara frisk för att vara sjuk"? Vilket syftar på att sjukvården idag kräver att man tar egna intiativ och driver på för att man ska få den vård man behöver. Nu ska vi inte dra alla instanser över samma gräns, för vissa har en väl fungerande verksamhet.

Som exempel kan vi väl ta det här med att ringa till vårdcentralen för att förnya ett recept. Först måste man ringa på förmiddagen för att inte alla telefontiderna ska ta slut, sen när man väl kommer fram ska man välja mellan olika alternativ på sin knapptelefon, efter det får man vänta ca två timmar vid telefonen för att bli uppringd på en viss tid, för att sen prata med en sjuksköterska i två minuter som ska meddela läkaren att man behöver ett nytt recept. Denna processen är otroligt energi krävande, samt svår för tex en del äldre människor som har svårt att välja alternativ på sin telefon och så vidare.

Igår ringde jag till ortopedtekniska för att höra om de kunde skicka iväg en beställning på en ny kompressionsvante, då min gamla börjar bli sliten. Fast att vanten ska vara samma mått som den är gamla utprovade och bara ska beställas, behövs en ny remiss från en läkare. Detta räknas nämligen som en beställning av en ny produkt. Det låter kanske självklart för många och för mig med, men ändå tycker jag att man i vissa situationer gör det svårare än vad det behövs. För någon som är sjuk eller skadad räcker det kanske inte med en remiss till en instans bara utan man kanske behöver tio till olika instanser och då suger det otroligt mycket energi att bara fixa en remiss, som ska ge ett okej bara för att skicka ner en beställning.

Jag säger då det, man måste vara frisk för att orka med att vara skadad eller sjuk!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0